الخميس، 20 يونيو 2013

كيف تتخلص من ادمان الترامادول
كيف تتخلص من ادمان الترامادول


علاج الترامادول


الترامادول عقار شبه أفيونى يستخدم لعلاج الآلام الشديدة والحادة مثل آلام الأعصاب والعضلات وآلام العمود الفقرى والتهاب المفاصل، كما يمكن أن يستخدم فى علاج الآلام الناجمة عن الجراحة وهو مسكن قوى جدًا من نفس عائلة المورفين وله نفس التأثير.

الترامادول


ويلجا بعض الشباب لاستخدام الترامادول فى أمور أخرى ظنا منهم أن الترامادول يزيد من القدرة الجنسية وأنه منشط قوى ويستطيع الشخص أن يتحمل أى مجهود فى العمل ولكن مع الاستمرار فى التعاطى وحدوث التعود والإدمان يحتاج المريض لزيادة الجرعة للحصول على نفس التأثير النفسى والجسدى السابق.

وعند قطع المخدر فجأة أو تقليل الجرعة تظهر الأعراض الانسحابية والتى تكون خطيرة أحيانا وتتمثل فى اٍرتفاع ضغط الدم، العرق، الأرق وعدم القدرة على النوم لأكثر من يوم، الأهوال الليلية، القلق، الرهاب، أزمات فى التركيز، تقلصات عضلية، مغص، حركات بسيطة لا إٍرادية، عدوانية، تهيج، فقدان الذاكرة المؤقت.


ففى المرحلة الأولى وهى ما قبل التفكير وفيها يكون المدمن لا يفكر ولا يريد أن يفكر فى أخطار الإدمان، ولم ولن يفكر فى الإقلاع عن المخدرات.
وفى هذه المرحلة يكون المدمن سلبيا ولا يوجد لديه أى دوافع فى الإقلاع عن الإدمان وعليه فإن العلاج الرئيسى هو دفع المريض للتفكير فى الإقلاع عن المخدرات وزيادة الوعى بخطورة حالته وضرورة التفكير فى الإقلاع. أو بمعنى آخر أن الغرض الرئيسى هو كسر حالة الجمود والالتهاء بالمخدرات.

أما فى مرحلة التفكير فى التغيير فهنا يبدأ يفكر فى التغيير ولكن لم يحدد متى وكيف يبدأ فى ذلك ويكون العلاج الرئيسى هو دفع المريض إلى اتخاذ القرار وتدعيمه فى تنفيذه.

وفى مرحلة اتخاذ القرار يجب أن يكون العلاج هو تدعيم المريض فى الاستمرار فى العلاج وتحمل متاعب الأعراض الانسحابية. وفى المرحلة التالية يجب دعم المريض المستمر حتى لا تنتكس الحالة ويعود للمخدرات مرة أخرى.

أما العلاج من الإدمان وخاصة الترامادول فيجب أن يمر المريض بثلاث مراحل: الأولى وهى مرحلة سحب المخدر من الجسم وهى مرحلة تتراوح من 4 أيام : 15 يوما حسب الجرعة المستخدمة فى السابق ومدة استخدام المخدرات. وبالنسبة لإدمان الترامادول فإن معظم الحالات يمكن علاجها فى المنزل ولكن فى بعض الحالات يقد يستلزم الأمر دخول المستشفى للسيطرة على الأعراض الانسحابية، ويتم علاج هذه المرحلة بوقفة فجأة مع إعطاء المريض بعض الأدوية التى تخفف من الأعراض الانسحابية مثل العقاقير التى تساعد على النوم (باستخدام مضادات الاكتئاب أو الذهان ويفضل عدم استخدام المهدئات الصغرى حتى لا يحدث إدمان عليها) ويمكن إعطاء بعض من المسكنات التى تعمل دون التأثير على المخ مثل الفولتارين أو الكيتوبروفين.

والمرحلة الثانية  للتخلص من الترامادول وهى مرحلة التشجيع وزيادة الدافعية للاستمرار على العلاج وعدم العودة للمخدرات، وتتم هذه المرحلة بواسطة الطبيب النفسى أو الأخصائى النفسى ويكون وقتها بعد الانتهاء مباشرة من مرحلة التطهير من السموم.

المرحلة الثالثة وهى مرحلة العلاج السلوكى والمعرفى لتغيير المعتقدات والأفكار الخاطئة المتعلقة باستخدام المخدرات والنظرة تجاه النفس والمجتمع. وكذلك يتم علاج الاضطرابات النفسية، التى قد تكون سببا فى الإدمان مثل الاكتئاب والقلق.

كما أن العلاج النفسى قد يتم من خلال جلسات العلاج الفردى أو الجماعى وبمعاونة المجموعات المعاونة، التى تتكون من مجموعة من الأشخاص سابقى الإدمان ولكنهم أقلعوا عنها الآن وفيها يتم تبادل الخبرات وتقديم الدعم للأشخاص الآخرين وحديثى الإقلاع عن المخدرات و علاج الادمان] .






اقرا ايضا 

ابنى يتعاطى المخدرات ماذا افعل ؟

Categories:

هناك 11 تعليقًا:

  1. السلاموا عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا اسمى احمد
    انا بتعاطى الترمادول منذ فتره واريد الاقلاع عنه لانى اعلم اضراره وللاسف كلما حاولت الاقلاع عنه لااستطع لما يسببه لى من اللام لااستطيع مقومتها وبالتالى اعود لتعاطيه مره اخرى وانا والله اريد الاقلاع عنه نهائيا ولكن لااستطيع تحمل الاوجاع تلك
    فاذا كان من الممكن ان تشير على بشى(اعشاب او عقار)يسكن هذه الالم حتى استطيع الاقلاع عنه
    واكون مشكور جدا ليك

    ردحذف
    الردود
    1. خد ايتودولاك و كلوندين ممكن يكون اسمه كتابريس فى بلدك وخد معاهم تجراتول وكمان كتفلام

      حذف
  2. فى الام لا ينفع معها المسكن من المستحيل ان يسيطر المسكن عليها و هذة النوعية من الألم لابد ان تتشجع و تتحملها لازم يكون عندك العزيمة و اللإرادة خد المسكنات اللى انت عيزها بس اول يومين هتلاقى ان ملهمش اى لازمة لانك هتفضل تأخد فى مسكن و هتتألم بشدة قبل متغمل اى حاجة اذهب لدكتور لازم و مهم حفاظا غلى حياتك

    ردحذف
    الردود
    1. انا تعطيت الترامادول كده والحمد الله عالجت نفسى منه وبقيت اخده على فترات متباعده وانا بعالج نفسى بنفسى ازاى اقولكم يمكم افيد حد
      هو انى ابتدى بتقليل الجرعه ويمكن ياخد منك شهر يعنى لو بتاخد حبايه في اليوم ابتدى تكسر الحبايه وتشيل منها حته اقل من الربع حبايه وتمشى عليها 4 5 ايام بالكتير لو حسيت بتعب هيكون تعب قليل ضعيغف يعنى واول ماتحس براحه ابتدى قلل تانى يعنى تاخد حبايه الا ربع وبرده نفس المده على حسب انك ترتاح والتعب يقل وبعدين الثلثه وتقلل برده حته اقل من الربع وهكذا لحد ماتحس انك خلاص تقدر تبعد عنها وطبعا زى ماقلتلكم دى عن تجربه شخصيه واعى تاخد معها مهدىء ولا منوم من نفسك لان ممكن ياثر على القلب لقدر الله لان جربت وكان قلبى هيقف وحرمت اعمل كده تانى المهم انى الحمد الله بقيت تمام وعلجت طبعا نفسى من الاكتئاب بقراة القران والصلاه وقيام الليل وانى اخرج مع اصحابى وطبعا قراة القران حل سحرى لعلاج الاكتئاب ويارب اكون افادت حد وياريت الكل يدعيلى ان ربنا يقوى قلبى باليمان ويبعدى عنى اى حرام حرمه ربنا ويكرمنى بزيارة بيت الله الحرام يارب الى يدعيلى يكون له بالمثل يارب ويشفيه من اى حاجه وحشه

      حذف
    2. انتم لو استحملتم وجع يوم تاني يوم هتاخدوا حاجه بسيطه مع استخدام كبسول لعلاج الروماتيزم اسمه لوره لين وهتدعولي

      حذف
  3. انا كنت باخد شريط في اليوم بس بطلته بوجود مسكنات بس اعراض الانسحاب تعباني ومش بقدر انام الليل من الاعراض والاكتئاب ممكن تدلني علي علاج للاكتئاب وارتخاء الاعصاب وكمان علاج انسحاب الاعراض عاوز اسم اي عقار مسكن اي حاجه من فضلك

    ردحذف
    الردود
    1. من فضلك يا دكتور اي مهدي للاعراض مثل
      قله النوم بالليل
      وعدم التركيز
      والاكتئاب
      قله نشط الجسم
      وشكرا جزيلا لك وجزاك الله كل خير
      والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته وزادكم الله كل الخير
      بس من فضلك مستني منك رد اليوم بعد اذن سعتك وشكرا

      حذف
    2. لوره لين كبسول سعر الشريط 35ج من اي صيدليه وهتدعيلي

      حذف
  4. انا كنت باخد شريط في اليوم بس بطلته بوجود مسكنات بس اعراض الانسحاب تعباني ومش بقدر انام الليل من الاعراض والاكتئاب ممكن تدلني علي علاج للاكتئاب وارتخاء الاعصاب وكمان علاج انسحاب الاعراض عاوز اسم اي عقار مسكن اي حاجه من فضلك

    ردحذف
  5. انا كنت باخد شريط في اليوم بس بطلته بوجود مسكنات بس اعراض الانسحاب تعباني ومش بقدر انام الليل من الاعراض والاكتئاب ممكن تدلني علي علاج للاكتئاب وارتخاء الاعصاب وكمان علاج انسحاب الاعراض عاوز اسم اي عقار مسكن اي حاجه من فضلك

    ردحذف
  6. حسبي الله ونعم إلوكيل

    ردحذف

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!